Sunday, September 25, 2011

Alamak, terlupa!


Manusia memang pelupa. Sering terlupa tempat barang miliknya diletak, terlupa ada temu janji, terlupa isi-isi penting pelajaran dengan tepat dalam peperiksaan dan sebagainya. Sebab itulah manusia perlukan organizer dan reminder.
   
    Tidak mengapa jika manusia sering terlupa itu dan ini. Bukankah manusia dinamakan 'manusia' kerana sifatnya yang pelupa? Itulah asal maksud perkataan al-insan daripada kata akar nasiya (lupa). Namun, jangan sekali-kali kita terlupa bahawa kita pernah beraku janji dengan Pemilik timur dan barat serta Pencipta langit dan bumi. Kita pernah 'menandatangani' satu kontrak dengan Pencipta kita. Itulah kesaksian tauhid.



   Allah berfirman yang bermaksud: "Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): 'Bukankah Aku ini Tuhanmu?'

      "Mereka menjawab: 'Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi.' (Kami lakukan yang demikian itu) agar pada hari kiamat kamu tidak mengatakan : 'Sesungguhnya kami (bani Adam) ialah orang yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan)." (surah al-'Araf 7:172)


     Jika kita selalu ingat "aku janji" dan "kontrak" yang pernah ditandatangani dulu, maka perjalanan kita mencari redha Allah pasti akan jarang tersasar walau iman ada naik turunnya.

     Kekalkan fokus demi memenuhi "aku janji" yang pernah dimeterai dulu dengan sentiasa mengikut majlis ilmu dan mengamalkan ilmu yang ada, bergaul dengan orang yang soleh dan selalu muhasabah.






(Dipetik dari sumber: Majalah Solusi, edisi 32)

No comments:

Post a Comment