Thursday, October 27, 2011

Sejauh mana fahamya kita ttg Islam?

Adakah kita meletakkan koleksi firman Allah y tercetak dlm Al-Quran sbg kata2 hikmah semata? menjadi penghias laman blog, facebook, dinding rumah dalil kata semata2 tanpa kita terap habis pelajaran dan pengajaran berguna dari kandungannya sebagaimana Rasulullah saw perkata dan pertunjuk menerusi tingkah & akhlak.
kita lah manusia y rugi, sgt rugi.

Lihat pelaku A: dia solat,  tidak menampakan ciri fizikal seorang muslim (faham islam sipi2 shj) ttp tidak suka membuang masa, dia suka beraktiviti di luar selama berhari @ berminggu2.
Lihat pelaku B: solat, menampakan ciri fizikal seorang muslim, tahu dan agak faham.

:::Malangya pelaku B y tahu isi & perintah Allah & Rasul Wal Asr, demi masa sesungghunya manusia terbiar, melainkan y beriman dan beramal soleh, ttp pelaku itu lah juga y sendiri mengkhianati perintah itu, bukan kita seorang y fasik?
fikir2, kita belum cukup 'print' dari apa suruhan Al-Quran. Sedangkan pelaku A y tidak ciri fizikal seorang muslim telah menegakkan prinsip islam dan menerapkan sebahagian pelajaran al-Quran itu dalam dirinya. kita adalah y sebaliknya si pelaku B! maaf mungkin penulis agak bias, seolah2 menyokong pelaku A ttp inilah ibrah buat semua.

Sejau mana kita men'copy' & m'paste' makna al-quran dalam peribadi, jgn sekadar tinggalkan 'fingerprint' di cover al-quran. 
Semoga kita menjadi hamba y selalu bermuhasabah dan memberi nila tambah buat kita y selalu daif di sisiNya.
glitter-graphics.com

1 comment:

  1. Salam... sy org LD jua
    Kasi masuk sy dlm Perppis LD.
    :) btw nice post

    ReplyDelete