Friday, February 12, 2010

CAHAYA KEINSAFAN




CAHAYA KEINSAFAN
Kehidupan ini umpama pentas dunia
Setiap pelakon memegang watak yang berbeza
Amal kebaikan menuju ke syurga
Amal kejahatan menuju ke neraka


Dalam aku melangkah
Aku tersesat umpama air di lautan
Aku tertipu dengan dunia yang tak akan kekal abadi
Aku binasa dengan kesalahan yang aku lakukan

Saat aku melangkah kearah kebaikan
Saat itulah bisikan-bisikan halus mengganggu fikiran
Aku tergoda dan terpedaya dengan pujuk rayuan
Akhirnya aku tersasar jauh tanpa arah tujuan

Kini
Baru ku sedar akan kesilapan ku
Dunia ini bukalah milik ku
Dunia ini bukanlah harta ku
Dan
Dunia ini bukanlah jiwa ku

Lantaran itu lilin keinsafan aku nyalakan
Sejadah keimanan aku bentangkan
Cahaya ketakwaan aku amalkan
Kesabaran beribadah aku perintahkan

Kuserahkan diriku kapadaNya
Hatta mati dan Hidup hanya untukNya
Ku tadahkan tangan memohon keampunan dariNya
Semoga masih ada sinar keinsafan untuk ku dari
RahmatNya

Wahai tuhan ku Aku lemah tanpa petunjukMu
Aku buta tanpa bimbinganMu
Aku cacat tanpa hidayahMu
Dan
Aku hina tanpa rahmatMu.


No comments:

Post a Comment